Tuesday 17 March 2015

Ikke så lidt!


Lidt er et lidt mærkeligt ord. Hvis jeg siger, at jeg har lidt penge, mener jeg næppe, at jeg har få penge, men snarere, at jeg har lidt ekstra på kistebunden. Og hvis nogen siger, at de har lidt at stå imod med, er de muligvis overvægtige, og i hvert fald næppe undervægtige. Hvis nogen er lidt til en side, er der sikkert meget galt, det vil sige ”lidt til og meget mere”. Ja, det er måske nærmest sådant, at når man siger ”lidt”, får den sjældent for lidt. Men på den anden side har lidt jo også ret.

Hvis et fodboldshold har lidt under et stor forventningspres, er der tale om en lidt anden historie, som nærmest er ulidelig. Rent faktisk er ”har lidt” en lideform af udsagnsordet ”lide”. Men nu har vi måske taget lidt for små sko på? (Det klemmer lidt!)

Hvorom alting er. Lidt, det er ikke så ringe endda ;)

No comments:

Post a Comment