Tuesday 8 January 2013

Hvad er en basker?


Er en basker
a) en fugle der basker med vingerne
b) en mand med en baskerhue
c) en person der taler baskisk
d) ved ikke
Ifølge baskerne selv ligger det således:
En fugl kender man på dens fjer
En okse på dens horn
Et menneske på dets ord
Eller for at sige det med baskernes egne ord:
Xoria lumatik, idia adarretik, gizakia hitzenik.
(Undskyld hvis jeg har stavet noget af det forkert) Baskisk er ikke i familie med noget som helst nulevende sprog, og så er det oven i købet udryddelsestruet – et stort tab for den sproglige diversitet i Europa. Jeg må nok indrømme at jeg finder det uforståeligt. Til gengæld kaldte baskerne engang dem der talte andre sprog for tunghøre, og det passer vel udmærket for mig, men jeg kan da stadig læse, og når jeg ser de mange skilte på baskisk her i Bilbao, kan jeg da se at de har optaget enkelte låneord fra det fremmede. Således hedder gaderne på baskisk noget med kalea (ordbogsopslagsformen er vist nok kalean). Det har en meget gammel protoindoeuropæisk rod fra længe før der var noget der hed gader. På latin betyder calis sådan set en sti, en stenet sti, og på spansk er calle så kommet til at betyde gade. Om baskerne så har lånt ordet fra romerne eller fra spanierne skal jeg lad være usagt.

Til slut lige et billede af det baskiske flag, som mange af jer sikkert har set under reportagerne fra cykelløbet Frankrig Rundt, hvor der jo hvert år deltager et baskisk hold. Jeg mindes da, at jeg korsede mig, første gang jeg så det der grønne kryds over … nå ja dimensionerne er nu heller ikke de samme, men dog.
Baskisk flag

Baskerlandet

2 comments:

  1. Det er meget sjovt, at baskerne kaldte dem der talte andre sprog for tunghøre. Et fælles slavisk ord for Tyskland og tyskere er 'Niemiec' (Nemec, Nemets, m.m.). Det betyder den stumme, de stumme. Det var tydeligvis dem, der ikke talte det samme sprog, dvs. slaviske sprog (slavisk kommer muligvis af 'slovo, slavo', som betyder 'ord'). De brugte ikke se samme 'ord' og var derfor 'stumme'. :-)

    ReplyDelete