Wednesday 21 November 2012

Retroaktivitet


Man skal ikke tage sorgerne på forskud. Det er der gode grunde til, for alt hvad vi virkelig ved helt sikkert hører fortiden til. Jeg finder her på internettet ikke en eneste sætning, der er skrevet engang inde i fremtiden. Det kan derfor undre, at det modsatte af forskud ikke er bagskud. Ikke sådan at forstå, at der ikke er noget der hedder bagskud, for det er der skam. Bagskud er et udtryk som jægerne bruger, når de skyder efter dyr eller fugle, der løber eller flyver væk fra dem. Dyr eller fugle som de om jeg så ma sige skyder i ryggen. Således er der også sideskud, ikke blot fra jægernes side, men også på planter. Jægere er skam ikke de eneste der skyder, synger vi måske ikke snart ”en rose så jeg skyde”.

Nå men altså tilbage til det modsatte af forskud. Jeg tror nok det egentlig må være retroaktivt. Retroaktiv er ifølge ordbogen noget ”som virker eller har gyldighed tilbage i tiden”. Nu er ordene ”retroaktiv” og i særdeleshed ”retroaktivitet” næppe meget brugt på dansk. De føles som fremmedord. Retro kommer fra latin og betyder ”tilbage”. Man taler i stedet gerne om ”tilbagevirkende kraft”. Heldigvis finder man i mange lande tilbagevirkende regler for uacceptable. Man har jo ikke en chance for at reagere på den slags på forskud, vel.

For en sikkerheds skyld vil jeg hermed gerne retroaktivt undlade at tage sorgerne på fremskud, undskyld jeg mener aktivt forskud. Ikke fordi jeg nødvendigvis vil være retrospektiv, bortset måske fra i trafikken, hvor et tilbageblik altid kan være på sin plads.

No comments:

Post a Comment