Thursday 15 November 2012

Boheme


Da jeg i sin tid besøgte Tjekkoslovakiet (det må have været i begyndelsen af halvfemserne) kunne jeg ikke finde rundt i deres indviklede historie. Nu hvor jeg så er i Tjekkiet kan jeg slet ikke finde ud af deres historie. Her i Prag havde de en berømt hersker, som hed Karl den Fjerde (af Luxemburg). Den næste i rækken var så nok Karl den Femte og Habsburger. Nu ligger det bare sådan, at jeg har på fornemmelsen, at man visse steder kalder Prags Karl den Fjerde for Karl den Første, og dermed vist nok også ham den habsburgske Karl den Femte for Karl den Anden - det vil sige i Spanien vist nok Karl den Første. Selv om han var habsburger var han født i Gent i Belgien, men det kommer strengt taget ikke Karl den Fjerde af Luxemburg ved. Nej her er det at jeg står af, selv om jeg har en fed bog stående derhjemme om Habsburgerne, og for en gangs skyld foretrækker en hamburger – nej den spiser jeg i mig igen, for man skal nu heller ikke overdrive.

Lad mig hellere holde mig til det sproglige og til dels geografiske. Området omkring Prag var befolket allerede for 6000 år siden. På et tidspunkt boede der her en keltisk stamme, som vist nok på dansk kaldes boierne eller bojerne. De blev jaget væk af germanske stammer, som gav området navn efter denne stamme – eller skal jeg måske give denne ære til Romerne. Da Romerne begyndte at udforske deres omverden kaldte de det i hvert fald for Boiohaemum (bojernes eller bøhmernes hjem). På moderne tysk er det blevet til Böhmen. I det femte eller sjette århundrede begyndte slaviske folk at vælte ind i området, og de kaldte det så Čechy, der på dansk er blevet til Tjekkiet. Nu omfatter det moderne Tjekkiet faktisk både Bøhmen (Čechy) og Mæhren (Morava) plus en del af det gamle Schlesien (Slezsko), men det skal jeg nok vende tilbage til ved en anden lejlighed. Da jeg samlede på frimærker havde jeg i øvrigt nogle tyske frimærker fra degamle tyske rigslandeBöhmen und Mähren” fra perioden 1939-1945.


Udtrykket boheme blev oprindeligt anvendt i Frankrig om vagabonderende sigøjnere - undskyld roma - fordi man troede at de kom fra Bøhmen. Det har Puccini så fået en dejlig opera ud af – La Bohème. De spiller den meget passende i Prags opera her i aften, men jeg var atter blevet for træt af at træde til at træde derhen. Til at skrive kan jeg da i det mindste sidde ned ;)

No comments:

Post a Comment