Sunday 7 October 2012

Torskegilde


De gange jeg hidtil har været til torskegilde er jeg sluppet fra det uden at få på torsken. Mit råd er at spille torskedum. Selv behøver jeg naturligvis hverken at spille komedie eller simulere. Egentlig aner jeg ikke, hvorfor det hedder at få en på torsken. Tidligere kunne man dog få en på snosken, når man var snoskedum, så måske kan det være der, at vi skal søge forklaringen. Snosken var snuden, næsen eller ansigtet. På østsvensk dialekt hed det snuska, og det har nok noget at gøre med at snuse. Tidligere talte man også om at slå på tosken (uden ”r”), så måske er der en forbindelse til det engelske ”tusk” (stødtand) og det vestfrisiske ”tosk” (tand). En anden spekulation er, at det har forbindelse med at få tærsk eller tæsk.

Her er en mulig forklaring på torskegilde hos skattevæsenet - nej nu hedder det egentlig meget sødt Skat – goddag min Skat! Godnat Ole, det blive lige et par tusinde kroner ekstra. Husk at lægge pengene i vinduet. Da man ved torskegilder uden for Skat plejer at spise torskene, kan meningen med ordet i denne særlige betydning være den, at man kaldes op til ligningsmyndighederne for at æde sine egne torsk - dumheder - i sig igen. Alternativ: Skats indkaldelse angående selvangivelsen, kommer sig af, at skæringsdatoen for regnskabsåret er 31/12, det vil sige nytårsaften, hvor der traditionelt serveres torsk. Andet alternativ: Torsk samler sig i store stimer, og i gamle dage kunne fiskerne ikke opspore dem med ekkolod. Når fiskerne efter lang tid på havet endelig fandt en stor stime, kaldtes det torskegilde.

Men hvorfor hedder en torsk nu en torsk. Ordet kommer af tør. Man tørrede torsken (på de norske klipper) til klipfisk. Det gammelnorske ”turskr” var en sammentrekning av ”turrfiskr” – tørrfisk. Og hvorfor er torsk så dumme? Det bygger vist som så meget andet på en misforståelse.

Og så skal I måske lige have en gammel torskevittighed. ”Hvad er ligheden mellem din kasket og Lillebæltsbroen? Svar ”der er torsk under dem begge!”

Når jeg snorker, haler jeg torsk i land, men det er en helt anden historie.

No comments:

Post a Comment