Monday 1 October 2012

Pip


Har du fået pip? Jeg er for længst en PIP. En PIP er nemlig en Positivt Indstillet Person. Andre nøjes bare med at nippe til tilværelsen. De er bare nippere. En NIP er en Negativt Indstillet Person, og så ved jeg godt hvad eller hvem jeg foretrækker.

En del kvinder har en mere problematisk PIP, eller to, nemlig PIP-brystimplantater. De har det problem, at de kan lække, implantaterne altså. Det kan positivt indstillede personer naturligvis også, men ikke altid med silikone. Risikoen for at PIP-implantater lækker er omkring dobbelt så høj som for andre implantatmærker, og det er jo ikke så godt. Implantaterne er fremstillet af firmaet Poly Implant Prothese, deraf navnet PIP. PIP er et initialord eller en initialforkortelse, det vil sige en ordforkortelse dannet af nogle ords forbogstaver. Det er oven i købet en udtalelig forkortelse, gid alle forkortelser var det. Det ville lette tilværelsen.

En initialforkortelse kaldes med et fremmedord et akronym. Akronym kommer fra græsk onyma, der betyder 'navn' og akros, der betyder 'yderst, i spidsen af'. Lige som ved Akropolis (Ακρόπολις), en by (polis) på toppen (af en høj eller et bjerg).

Initialord må man sommetider skrive med små bogstaver, så hvis jeg nu skriver PIP med småt kan det jo godt give anledning til misforståelser.

Jeg er en pip, men jeg har ikke nogen pip, men måske nok en smule pip.

Det var så dagens lille pip fra mig.

PS: Hvis du ikke tidligere har set forkortelserne NIP og PIP for ± indstillede personer, er det næppe helt tilfældigt. En eller anden Positiv Initiativrig Person jo begynde. Bortset fra det hader jeg forkortelser, navnlig dem jeg ikke forstår.

No comments:

Post a Comment