Thursday 13 September 2012

Riger, lande, stater


Landet USA består af 50 stater. Staten Tyskland derimod består af 16 lande (Länder). Hvis vi rejser til Sverige, Frankrig eller Østrig, rejser vi udenrigs, og hvis vi tager til Schweiz tager vi til udlandet. Steiermark er ikke noget land, men en stat i landet Østrig. Danmark er derimod som vi ved både et rige og en stat og et land. Undskyld mig derfor, hvis jeg bliver lidt forvirret, hvis folk spørger mig, hvor mange lande jeg har været i. Det er da ikke til at finde ud af. Og hvornår har man i øvrigt været i et land. Skal man have passeret en grænsebom eller været gennem en paskontrol? Når man spadserer ind i Vatikanstaten er der hverken grænsebomme eller paskontrol. Bare det at man har været i et lands lufthavn, det være sig med eller uden skift af fly, betyder vel ikke nødvendigvis at man har været i landet. I øvrigt har jeg da med skam at melde (på trods af at jeg normalt er en særdeles lovlydig borger, men når man nu tilfældigvis befinder sig i andre verdensdele, langt hjemmefra …) været illegalt i mindst et par lande. Jeg mener været over grænsen uden at legitimere mig eller melde mig på den nærmeste grænsepost eller politistation for at fortælle, at her er jeg altså – i jeres land. Jeg har sågar været i et land, hvortil der var visumpligt, uden at købe visum eller få stempler i mit pæne rødbedefarvede pas, men tilstrækkeligt længe til at slukke tørsten og købe postkort og frimærker, skrive lidt og sende kortene til Danmark for at fortælle, at nu har jeg altså også været her (og det var altså meget billigere uden det der visum!). Nej, det er altså noget rod med de der lande. For fuldstændighedens skyld taler man om uafhængige lande/stater. Hvornår er et land uafhængigt? Når det selv har erklæret sig uafhængigt? Er det tilstrækkeligt at landet er selvstyrende (er Grønland så et land?). På Færøerne føler jeg mig da i øvrigt som om jeg er i udlandet, også selv om jeg betaler med danske kroner og ører. Skal landets uafhængighed være anerkendt af Danmark, for at en dansker må kalde det uafhængigt. Skal FN have anerkendt landet som uafhængigt før vi må kalde det et uafhængigt land. Kosovos uafhængighed er anerkendt af Danmark og en lang række andre lande, men så vidt jeg ved i skrivende stund (endnu) ikke af FN, blandt andet fordi Serbien stritter imod. Er Kosovo så et land? Er Australien og Canada i øvrigt ”rigtige” lande, når dronning Elisabeth er deres kronede statsoverhoved? Jeg kunne stille flere af den slags spørgsmål. Det med et ”land” er ikke så enkelt endda.

Jeg var i Tjekkoslovakiet før det blev delt, har jeg dermed været i det nuværende Tjekkiet og Slovakiet? Jeg har været i det nuværende Slovenien og Kroatien, har dermed så været i det ikke længere eksisterende Jugoslavien. Jeg har været i det nuværende Rusland, har jeg dermed også været i det gamle Sovjetunionen? Ja men jeg spørger bare.

Hvad vi kalder forskellige lande kan også blive noget rod, og det har jeg tænkt mig måske at skrive lidt mere om i morgen … eller senere.

No comments:

Post a Comment