Tuesday 4 September 2012

App


På min fjæsbog står der et sted til venstre en overskrift som siger APPS, og derunder står der ting som App-center og den slags. Nu har jeg fundet ud af at dette app står for applikation eller applikationer. Jeg har altid interesseret mig for, hvad min kære hustru foretager sig, og i sin tid applikerede hun en hel del. Det vil sige hun klippede forskellige tøjstoffer i småstykker, og lavede sindrige figurer eller billeder af dem, som hun så syede sammen og til sidst syede fast på større stykker stof. Spild af tid og stof, hvis du spørger mig, men tiden og pengene skal vel bruges til noget. Dette håndarbejde kaldte hun at applikere og billederne eller mønstrene kaldte hun applikationer. Jeg kan nu ikke rigtig se, hvad sådan nogle skal på fjæsbogen, med mindre de da forestiller fjæser altså.

Nå, men efter at jeg har kigget lidt nærmere på de der apper eller apps eller hvad sådan nogen nu hedder i flertal, kan jeg se at nogle af dem er programmer. Jeg mener edb-programmer, til elektronisk databehandling, du ved sådan noget som man gør på en datamat. Jeg ser at nogle nu til dags kalder det en pc, men min mac er nu helt bestemt ikke nogen pc. Det er en datamat, basta. Derpå har jeg sådan noget som tekstbehandlingsprogrammer og programmer, hvormed jeg kan behandle billeder, og naturligvis tegneprogrammer (min kære hustru har en lang række programmer, som hun kalder spil – uden ”d” altså). De der apps ligner til forveksling sådan nogle edb-programmer. Jeg er godt tilfreds med de programmer jeg har, så hvad skal jeg så med de der apps.

Men hvad? jeg formoder at nogle bruger de der nymodens applikationer på samme måde som min kære hustru, når hun applikerer applikationer. Det slår tiden ihjel, hvis man ellers ikke har noget fornuftigt at tage sig til.

PS. Nu ser jeg, at jeg også har nogle mobile apps på min mobiltelefon. Gad vide hvor de mon bevæger sig hen. Åh nej, en af disse mobile apps, sågar med mit fjæs på, kører mig direkte til fjæsbogen. Nu kører det altså helt rundt for mig. Det med nål og tråd er nok trods alt enklere ;)

No comments:

Post a Comment